Saturday, February 14, 2015

פרשת משפטים, שקלים תשעה

כלי יקר: הגונב ממון משלם שניים, כי אין אדם מת וחצי תאוותו בידו, ויש לו מנה רוצה מאתיים....
חזל: יש לו מנה, רצה מנתיים וכו, 
 _"אין אדם מת וחצי תאוותו בידו(קהלת רבה) א
לכאורה זה סתירה, ! אם יש לו מנה, ועכשו הוא רוצה מנתיים, אז יש לו חצי, אז איך כתוב שהוא מת בלי החצי??

עכשו שיינו צעירים היינו נשארים ערים כל הלילה עם קושיית כאלה ומנסים למצוא תירוצים, 
מסתבר שעל כל שאלה כזה אפשר לכתוב חוברת של כ 99 תירוצים. 
גם כמו שהולכים לחדר כושר לחזק את השרירים אז זה סוג של חדר כושר לחזק את המוח. 

הבעיה למה בבוקר שאני לומד את הדף אחרי שאני מסיים אני מרגיש, ואו, מספיק לי, כבר לא צריך יותר, למה רק בגשמיות רוצים יותר אבל ברוחניות זה תמיד מספיק, תמיד בשבת שאני עולה להגיד את הדבר תורה שאני באמצע הדרשה מבקשים ממני לסיים, כאילו שברוחניות זה הפוך, רצה מנה, מסתפק בחצי?!?!

אני יספר לכם, שהייתי ילד תמיד חלמתי שאני יהיה כבר בר מצוה, אז כבר אני יהיה גדול כמו כולם, אחרי הבר מצווה רציתי להיות כבר יותר מבוגר, אח"כ רציתי כבר להתחתן, אחרי החתונה עבר חודש חודשיים, כבר פחדתי שיש איזה בעיה,! למה אשתי עוד לא בהריון, שהיא נכנסה להריון קיוויתי שיהיה בן, אחרי שהיה בת אמרתי טוב, אז הבא בן, אחרי עוד בת, סוף סוף הגיע הבן שלי. עכשו שיש ילדים אני מנסה לחנך אותם טוב ואני רואה שלא כל כך הולך לי כמו שתמיד חלמתי. 
בחיים של בן אדם הוא תמיד שואף לעוד, תמיד מה שיש לו זה לא מספיק. . 
וזה מה שהחצי שקל מזכיר לנו, לא שקל שלם אלא חצי, ולכן הרמבם פוסק שכל מטביע של המדינה צריך לתת חצי (כל עוד ששווה לפחות כמות מסויימת) דווקא בזמן שאדם תורם כסף, והוא מרגיש הכי מושלם, הוא צריך להיזכר, שאנחנו רק בחצי. ואפילו זה לא.

אדם הראשון קיבל 6 מצוות, ע"ז, ברכת השם, גזל, גילוי עריות, דינים, דמים. בכל נקודה בעולם יש 6 קצוות, אח"כ נח קיבל מצווה 7 של עבר מן החי 7 = טבע, 
אברהם קיבל מילה= 8 ברית ביום השמיני שמסמל מעל הטבע, 
יעקב קיבל גיד הנשא= 9, שהוא כנגד הקליפה שמסביב ל8, 
וכידוע שיש 365 מצוות לא תעשה, כנגד 365 ימי חמה, שהם כנגד 365 גידים. והמקום היחיד ששר של עשיו יכל לפגוע  ביעקב זה היה  בגיד בנשא שהוא כנגד 9 באב. שזה גם היום היחיד שאפשר להחריב את בית המקדש.
אח"כ עם ישראת קיבלו את ה10 הדיברות שזה המושלם, שזה כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת, קטורת בגימטריה תריג, (שמחליפים ק - ג/ באתב"ש) א

המחצית השקל זה 10 גרה, לכפר על 10 לוחות הראשונות ששברנו, הלוחות השניות קונים בללמוד אותם= התורה 

כמה תשובות לשאלה הראשונה. 
שאדם עובד על המאה הראשנות שלו, אחרי שהוא משיג אתם, הוא מגיע לבחינה של "וכל זה איננו שווה לי" עכשו המאה הראשונות אני שם בצד לקיום, והמאה הבאות, הם הרווח, יוצא שנפטר, האדם הוא נפטר מבחינתו בלי כלום

ואין חצי תאוותו בידו פירוש שיש לו רק חצי, זה הדרך להגיד את זה.

וחצי תאוותו בידו = חצים של התאוה לא בידו

יש לו מנה רוצה מאתיים פירוש אחרי המנה הראשון שלו, הוא רוצה עוד מאתיים





No comments:

Post a Comment