Sunday, April 12, 2015

שבת ופסח

 פעם שהייתי טס לחול הייתי תמיד מחפש את הטיסה  את הטיסה הכי זולה עם עצירה בדרך וככה הייתי מרוויח גם עוד טיול בעוד מדינה. 
פעם עצרתי בפרג, ביקרתי בהרבה בתי כנסת מאוד עתיקים ומאוד מרשימים. הבית כנסת הכי פחות מפואר אבל שהרשים אותי הכי הרבה זה האלט-נוי שול, הוא הבית כנסת הכי עתיק בארופה שעוד בשימוש, משנת 1270!, יש מסבירים אלטנו שזה ישן חדש, ויש מסבירים על תנאי, שיהיה אפשרי יבטלו את הקדושה כדי שהקהילה יוכל לעלות לא"י
מקום אחר שאנחו מוצאים אולטנו זה הספק של הרצל שתורגם על ידי סוקולוב ל: תל אביב. 
תל=ישן, אביב = חדש.
בתנך אנחנו מוצאים את תל אביב כעיר על נהר כבר, יחזקאל הנביא מנבא שמה, בהתחלה הוא מנבא מצד נהר קבר, יותר מאוחר הוא כבר הספיק להתיישב בתוך בית.
בזמן של הגאונים היה שמה קבילה יהודית תוססת, עם רחוב וחנויות של יהודים. השם בא לסמל ליהודים שגם שהם כרגע גלו מארצם, מאות אלפים נרצחו, הם בנקודת שפל שלא רואים משם סיכוי לעליה, לזכור שככה החורף עכשו, אבל עוד מעט אביב.
לכן פסח תמיד יוצא באביב "שמור את חודש האביב" השנה בפסח יש גשם, אחכ שמש ואז בחזרה גשם. זה תהליך טבעי לאביב, לגאולה, אנחנו חושבים שנגאלנו, ואח"כ כאילו חוזרים לגלות. 
לכן מה שקראנו היום שיר השירים, אנחנו יוצאים ומחפשים" האם פרחה הגפן, הנצו הרימונים?" ואז עוד פעם מחפשים כאילו שלא חיפשנו קודם. כמה פעמים אפשר לחפש? התשובה זה שאנחנו תמיד מוצאים, אבל אז החורף חוזר, הפרח של הגפן חוזר למחבוא, ואז עוד פעם פורח

No comments:

Post a Comment