Sunday, April 12, 2015

שבת אחרי פסח שמיני, ספירת העומר

פעם שגרתי ברובע הכרתי איזה אמריקאי אחד שעבד כל החיים היה לו כסף והחליט לקחת הפסקה מהעבודה הגיע עם אשתו ושתי הילדים לביקור של כמה חודשים לגור ברובע וללמוד בישיבת ברכת התורה. 
ראיתי אותו פעם במוצאי החג בכותל וראיתי שהוא יושב במנין של "מנין שני" של אמריקראים שעושים 2 ימים טובים. ניגשתי עליו ואמרתי לו: למה אתה פה, אתה אולי תגור בארץ., אתה צריך לעשות יום אחד חג. הוא אמר שכנראה שלא יגור, ותכף הוא חוזר לחול. ובנכו אשתו עוד כמה דקות צריכה להדליק נרות יום טוב.
אמרתי לו לבוא איתי ורצנו למערה שידעתי ששמה הרב נבנצל נותן את השיעור הקבוע שלו. סיפרתי לרב אבל לצערי הוא אמר לי שהוא לא יכול לפסוק, כי הוא שתה רבעית של יין. אמרתי לרב, אבל לאפרושי מאיסורא, אשתו עוד כמה דקות תדליק נרות חג!! הרב אמר שהוא שתה רביעית ואסור לפסוק. אמרתי לרב, ובכל זאת. הרב שאל אותו האום קיים סיכוי שאולי יגור בארץ, אני תרגמתי לו, והוא ענה שיש סיכוי אבל ככל הנראה זה לא יקרה, הרב אמר שאם יש סיכוי שיעשה יום אחד. הבן אדם קלט את התשובה ומהר רץ הביתה להגיד לאשתו לא להדליק נרות. כעבור הרבה שנים ביקרתי פעם ברובע וראיתי איש אחד הולך וילדים מוקפים מסביבו, הילדים דברו בעברית והאבא התקשה לענות להם עם העברית האילגת שלו. הוא ראה אותי וזיהה אותי. הוא ניגש אלי ואמר לי שבזכותי נפל לו האיסמון והוא הבין שהמקום שלו זה לגור בארץ ישראל.
בעיקרון לפי ההלכה אסור להורות אחרי שתיית רביעית אלא אם כן זה דבר פשוט שאפילו הצדוקים מודים בו. 
כנראה שהמקום הטבעי של יהודי זה בארץ ישראל זה דבר פשוט, ואפילו הצדוקים מודים בזה. 
בפרשה שני בני אהרון מתו, והמפרשים כותבים כי נכנסו למקדש שתויי יין, ומזה נובע האיסור דאורייתא של להיכנס למקדש שתויי יין וגם להורות שתויי יין.
עוד מצווה נלמדת מהפרשה: ראשיכם אל תפרומו: מכאן שאסור לכהן לשמש בפרוע ראש. ש
, מלך מסתפר כל יום, כהן גדול פעם בשבוע , כהן הדיוט פעם בחודש. ישראל רק אם יש לו ממש הרבה שער אסור לו להיכנס למקדש
אגב הגמרא אומרת שבעיקרון לכהן תמיד אמור להיות אסור לו לשתות יין ביום שמא יבנה בית המקדש ולא יוכל לשרת אלא שתקנתו קלקלתו. לא יוכל לשרוד בלי לשתות. 
דבר דומה זה אישה שנודרת נזירות הבעל יכול להפר משום שאי אפשי באשה בלי יין למשך 30 יום!
בחזרה לשער, היום זה ספירת העומר, אנחנו חייבים ללכת 33 יום בלי להסתפר, שזה אומר שאם 30 יום זה נחשב פרוע ראש אז 3 ימים יותר מפרוע ראש.
עוד מנהג זה לא לשאת אישה, המשנה ברורה אומר שקל וחומר לריקודים של רשות, אבל מוזיקה שעוזק לעבוד או לנהוג משמע שמותר. 

No comments:

Post a Comment